Rengøring og indeklima hænger sammen

Forebyggelse af et dårligt indeklima

Det er ikke alle der er klar over, at rengøring og indeklima faktisk ofte kan hænge rigtigt godt sammen… specielt hvis rengøringen ikke er god nok. Det er bare én af årsagerne til, at det er vigtigt at vælge den rette samarbejdspartner til at forestå rengøringen i din virksomhed eller dit firma.

Det behøver ikke at være så kompliceret. I mange tilfælde, så kan man nemlig forebygge et dårligt indeklima ved helt enkle ting – som at sørge for at lufte ordentligt ud, sørge for at rengøringen er i top og måske styre temperaturen, træk og selve luftfugtigheden.

Kan de ansatte selv gøre noget for at bidrage til et godt indeklima?

Det kan de helt klart. Igen behøver det ikke at være noget specielt omfattende medarbejderne hver især gør i forhold til rengøring og indeklima forbedring. En helt enkel start er, at sørge for, at der bliver luftet ud jævnligt i løbet af en arbejdsdag. Et plus er, at det jo også altid er dejligt med lidt frisk luft 🙂

Derudover er det en rigtig god ide, at man sørger for at holde orden på sit skrivebord – og sørger for at rydde bunkerne væk, så rengøringen kan komme til at gøre grundigt rent når de møder ind. For rengøring og indeklima hænger helt klart sammen.

Rodet skrivebord er ikke optimalt i forhold til rengøring og indeklima

Hvad kan du som leder gøre?

Allerførst kan du inddrage indeklimaet i den lovpligtige APV (arbejdspladsvurdering) der laves mindst hvert 3. år. Det er nemlig dit ansvar som chef (dit og ledelsens ansvar), at der også sørges for at få dækket emnet “indeklima” i APV´en.

Måske har du hørt, at der skal laves tekniske målinger, for at teste indeklimaet. Det KAN man også gøre. Dog kan det oftest gøre meget simpelt – den letteste og måske bedste måde at få vurderet hvordan indeklimaet er… er ved helt enkelt at spørge dine medarbejdere. De personer der sidder og arbejder i lokalet er dem der allerbedst kan fortælle hvordan indeklimaet føles for dem.

Som chef kan du naturligvis også sørge for, at der sker en grundig rengøring – blandt andet sådan at støvet i luften er minimalt. Du kan også sørge for, at kontormaskiner og lamper (varmekilder) kan dæmpes eller slukkes, så man på den måde kan sætte varmeudviklingen ned. minimeres, og sørge for, at varmekilder som for eksempel kontormaskiner eller lamper kan dæmpes eller slukkes for at mindske varmeudviklingen.

Hvis du har en eller flere medarbejdere med allergier, så kan du spørge specielt ind til dem. Det er ofte dem der eksempelvis kan mærke, om der bruges meget kemi i rengøringen. Allergikere mærker ofte den slags ændringer meget mere end os der ikke har allergier.

God arbejdslyst med at sikre, at I har et godt og sundt indeklima.